We zeggen allemaal wel eens dingen die mensen veel anders interpreteren dan we dachten dat ze zouden doen. Deze schijnbaar goedaardige opmerkingen kunnen leiden tot een vreselijke gevoel bij jouw gesprekspartner. Verbale slip-ups komen vaak voor omdat we dingen zeggen zonder kennis te hebben van de subtiele implicaties die ze meedragen. Om deze implicaties te begrijpen vereist dit een sociaal bewustzijn, het vermogen om inzicht te verwerven in de emoties en ervaringen van andere mensen.

1. “Je ziet er moe uit.”
Vermoeide mensen zijn ongelooflijk onaantrekkelijk – ze hebben droopy ogen en rommelig haar, ze hebben moeite om zich te concentreren en ze kunnen bod overkomen. Aan iemand vertellen dat hij/zij er moe uitziet impliceert al het bovenstaande.

Zeg gewoon: Is alles oké?
De meeste mensen vragen of iemand moe is omdat ze bezorgd zijn (ze willen weten of de andere persoon ok is). In plaats van te impliceren vraag het gewoon. Op die manier kan hij/zij open zijn en delen. Nog belangrijker, hij/zij zal het als bezorgd zien in plaats van onbeleefd.

2. “Wow, je bent een heleboel gewicht verloren!”
Een goed bedoeld commentaar – in dit geval zelfs bedoeld als een compliment – creëert wel de indruk dat je kritisch bent. Om iemand te vertellen dat hij/zij veel gewicht heeft verloren, suggereert dat hij/zij ervoor door jou dik of onaantrekkelijk werd aanzien.

Je zegt beter: “Je ziet er fantastisch uit.” Deze is een makkelijke oplossing.
In plaats van te vergelijken met vroeger, complimenteer hem/haar gewoon.
Het neemt het verleden direct uit het beeld.

3. “Je bent toch te goed voor hem/haar.”
Als iemand zich verbindt met een relatie van elk type, persoonlijk of professioneel, betekent dit commentaar dat hij/zij slechte smaak heeft en in de eerste plaats een slechte keuze heeft gemaakt.

“Zijn/Haar verlies!”
Dit geeft dezelfde enthousiaste steun en optimisme zonder enige vorm van kritiek.

4. “Jij altijd …” of “Jij nooit …”
Niemand doet altijd of nooit iets. Mensen zien zichzelf niet als eendimensionaal, dus mag je niet proberen om ze als zodanig te definiëren. Deze zinnen maken mensen defensief en afgesloten van uw bericht, wat niet de bedoeling is omdat u waarschijnlijk deze zinnen gebruikt wanneer u echt iets belangrijks te bespreken heeft.

Wijs gewoon op wat de andere persoon deed dat voor jou een probleem is. Blijf bij de feiten. Als de frequentie van het gedrag een probleem is, kunt u altijd zeggen: “Het lijkt me alsof je dit vaak doet.” Of “Je doet dit vaak genoeg zodat het opgemerkt wordt.”

5. “Je ziet er goed uit voor je leeftijd.”
Het gebruiken van “voor jouw” als kwalificatie komt altijd neerbuigend en onbeleefd over.

In plaats daarvan zeg: “Je ziet er geweldig uit.” Dit is een andere makkelijke oplossing. Echte complimenten hebben geen kwalificaties nodig.

6. “Zoals ik al eerder zei …”
We vergeten allemaal van tijd tot tijd dingen. Deze zin voelt aan alsof je beledigd bent om jezelf te herhalen, wat verwarrend is op de ontvanger (iemand die echt geïnteresseerd is in het horen van je mening). Je beledigd voelen om jezelf te herhalen, suggereert dat je ofwel onzeker bent of dat je denkt dat je beter bent dan iedereen (of beide!). Weinig mensen die deze zin gebruiken, voelen dit aan op deze manier.

In plaats daarvan als je iets nogmaals zegt, zie wat je kan doen om het bericht op een duidelijkere en interessantere manier over te brengen.
Op deze manier onthouden ze wat je zei.

7. “Veel succes.”
Dit is een subtiele. Het is zeker niet het einde van de wereld als je iemand succes wenst, maar je kan beter doen, omdat deze zin impliceert dat ze geluk hebben om te slagen.

In plaats daarvan zeg: “Ik weet dat je het in je hebt.” Dit is beter dan hem/haar geluk te wensen, omdat het suggereert dat hij/zij de vaardigheden heeft die nodig zijn om te slagen, het een enorm boost van vertrouwen biedt. Je blinkt uit bij iedereen die hem/haar simpelweg geluk wenst.

8. “Het is aan jou.” Of “wat je ook wilt.”
Terwijl u onverschillig bent voor de vraag is jouw mening belangrijk voor de persoon die de vraag stelt (anders had hij/zij het u in de eerste plaats niet gevraagd).

In plaats daarvan zegt u: “Ik heb ook geen sterke mening, maar een paar dingen die je kan overwegen zijn …”
Wanneer u een mening geeft (zelfs zonder een kant te kiezen), laat u zien dat u geeft om de persoon die het vraagt.

9. “Nou, ik heb nooit ___.”
Deze zin is een agressieve manier om de aandacht weg te nemen van uw fout door naar een oude, waarschijnlijk irrelevante fout te wijzen die de andere persoon heeft gemaakt (en u hem/haar reeds had vergeven).

In plaats daarvan zeg je: ‘Het spijt me.’ Het is de beste manier om de discussie naar een meer rationele, rustige plaats te brengen, zodat u dingen kunt uitwerken. Het betalen van schuld is een geweldige manier om escalatie te voorkomen.

Samengevat:

In dagelijkse gesprekken zijn de kleine dingen die het verschil maken.
Probeer deze suggesties uit en je zal verbaasd zijn over het positieve antwoord die je krijgt.


Travis Bradberry
Mede-auteur van de bestseller Emotionele Intellegentie 2.0
https://www.linkedin.com/in/travisbradberry/